Bogowie, Bartosz Chajdecki

Czy muzyka, w której słychać bicie serca i emocje może nie porwać? Muzyka, która ilustruje pasję, gniew, determinację i ciągłą walkę o własne marzenia i przekonania? Walkę, która porywa człowieka równie bardzo, jak go niszczy…

Film Bogowie zdobył szybko serca widzów – prawdopodobnie właśnie pasją i żarem, jakimi żył prof. Religa odgrywany (fantastycznie IMO) przez Tomasza Kota. Ale bardzo krzywdzące byłoby pominięcie roli muzyki w poszczególnych scenach – splotła się silnie z poszczególnymi scenami tworząc mocne, emocjonalne obrazy, dodając im niezwykłej dynamiki. Jak powiedział Bartosz Chajdecki, kompozytor całości, „Pomysł opierał się na dwóch zasadniczych założeniach. Pierwszym było to, aby większość muzyki bazowała na dźwiękach naśladujących odgłosy sali operacyjnej. Drugim, aby całość swoją barwą i brzmieniem nawiązywała do muzyki z lat osiemdziesiątych. W tym celu nawet grający na perkusji Robert Rasz celowo wykonywał całą partię na zestawie perkusyjnym, który miał ponad trzydzieści lat.” (źródło – http://www.soundtracks.pl/index.php?op=show&ID=1856)

Prawdopodobnie właśnie naśladownictwo (choć bardzo lekkie, czasem słyszalne, czasem niemal niezauważalne) dźwięków sali operacyjnej sprawiło, że muzyka niemal wrosła w film. Przyznaję, że nadal mam podczas określonych fraz niektóre obrazy przed oczami (choć od obejrzenia „Bogów” minęło już 10 miesięcy). Warto jednak zauważyć, że całość sama jest na tyle silna, że rewelacyjnie słucha się jej samodzielnie, w oderwaniu od obrazu. Dodatkowo pozwala się także świetnie skupić – od wielu miesięcy towarzyszy mi w pracy i nie tylko nie przeszkadza w niej, ale pomaga – czasem zostając w tle, a czasem wysuwając się na chwilę do przodu – ale nigdy nie przeszkadza.

Płyta składa się z 22 utworów, które tytułami odwołują się do poszczególnych fragmentów filmu (jak Piąta doba, Transplantacja, Ambicja, czy Śpiący bogowie). Są niezwykle spójne ze sobą, zarówno poszczególne tematy, jak i cała warstwa muzyczna – rockowe brzmienie, perkusja, gitary, a wszystko z tłem metalicznym – dźwięku instrumentów chirurgicznych. W większości przewija się także stały motyw, który w dalszych utworach pojawia się coraz silniej, coraz częściej, podkreślając upór bohatera, zapamiętanie w dążeniu do tego jednego, ściśle określonego celu, o który nieustannie walczył.

Co ciekawe – to tylko część ścieżki muzycznej, ponieważ obok warstwy instrumentalnej w filmie funkcjonuje wiele starych amerykańskich przebojów. Podejrzewam, że płyta z nimi byłaby świetnym uzupełnieniem wydawnictwa, ale nie udało mi się jej odnaleźć. Kilka użytych przykładów, to „My Sharona”, „Young Folks”, czy „Man’s World”.

 

Winietka:

Kompozytor – Bartosz Chajdecki
Wydawnictwo – Polskie Radio S.A. i portal Soundtracks.pl
Rok wydania – 10.11.2014

Utwory:

01. Retrospekcja – 1:59
02. Operacja – 2:58
03. Deszcz – 1:42
04. Bogowie – 5:00
05. Korytarz – 1:26
06. Oczko – 3:37
07. Telefon – 0:56
08. Mały Labirynt – 4:45
09. Ambicja – 3:29
10. Jezioro – 1:21
11. Zegar – 3:06
12. Piąta Doba – 1:23
13. Droga – 0:45
14. Dziękuję – 2:07
15. Transplantacja – 1:56
16. Śpiący Bogowie – 1:19
17. Duży Labirynt – 4:40
18. Wykres – 2:03
19. Jazda – 2:42
20. Tykanie – 2:57
21. Determinacja – 2:10
22. Bonus Track: Dymek – 2:52
Czas łączny – 55:15

Najnowsze wpisy

Najnowsze komentarze

    Archiwa

    Kategorie

    Anna Opublikowane przez:

    Bądź pierwszą osobą, która zostawi swój komentarz

    Dodaj komentarz