Spotlight, Howard Shore

W nocy z niedzieli na poniedziałek Oscar dla najlepszego filmu powędrował w ręce twórców Spotlight (moim zdaniem słusznie). I choć twórca muzyki, Howard Shore, tym razem nie był nominowany, to na pewno przyczynił się do tego sukcesu.

Howarda Shore’a większość pewno kojarzy jako twórcę epickiej muzyki do Hobbita. Tym razem wziął na warsztat kompletnie inny film – dramatyczny, bez możliwości operowania takimi środkami, na jakie pozwalał świat Śródziemia. Obraz, który w niemałym stopniu składa się po prostu z pracy biurowej – z rozmów, telefonów, analiz archiwalnych, kolejnych rozmów. Mimo to Shore’owi udało się stworzyć kompozycje, które sugerują czasem więcej niż sama widzialna scena, które budują emocje i łączą ze sobą wątki, ułatwiając nam śledzenie powiązań poszczególnych osób.

Już od pierwszego utworu nie mamy wątpliwości do do instrumentu prowadzącego. Shore wybrał fortepian tłumacząc w wywiadzie dla MusicTimes, że fortepian w pewnym sensie jest niezwykle szczerym instrumentem, więc idealnie wpisał się w film o poszukiwaniu szczerości. To pewna czarno-biała jakość, którą można odnaleźć także w jakości działania Spotlight.
Niemniej fortepian nie pozostaje oczywiście sam (ciekawa jestem, czy ktoś pokusiłby się o taką muzykę do jakiegokolwiek nowoczesnego filmu) – towarzyszy mu 10-osobowa orkiestra kameralna – klawisze, harfa, perkusja, skrzypce, akordeon, gitary basowa, elektryczna i akustyczna oraz dwie waltornie.

Całość ścieżki nie jest długa – to zaledwie 33 minuty (połowa tego, co mam na większości płyt w moim zbiorze). Do tego oparta jest w niemałym stopniu na 2 motywach, rozwijanych i opracowywanych w różny sposób w kolejnych utworach, co jednak sprawia, że dość szybko czujemy się z nią zaznajomieni, wchodzimy w nią. To też sprawia, że łatwo ją polubić i rozpoznać.

Otwarcie (tytułowe „Spotlight”), wprowadza nas w dość spokojny, ale lekko niepokojący nastrój. Nie dzieje się jeszcze nic. Albo prawie nic. Pod koniec utworu pojawia się jakiś złowróżbny aspekt, ale szybko zanika (tu ciekawostka, którą łatwo przegapić – ostatnie kilka sekund operuje wygłuszaniem pojedynczego dźwięku; ten sam zabieg wykorzystany jest także w utworze „The Children” – „Dzieci”). W kolejnych utworach znów przewija się spokój, ale ustępując już miejsca, pozostając w coraz większym tle, co osiągane jest przez zmiany tempa, dodawanie kolejnych instrumentów, dawanie im prowadzenia, albo mocnego duetu (jak w „The Directories” – „Katalogach”, gdzie muzyka przechodzi momentami w lekko rockowe brzmienie za pomocą gitar), podbijanie lub wręcz wybijanie rytmu.

Najbardziej niepokojącym i zwracającym uwagę utworem jest „Night Mess” – „Msza nocna”. Temat słyszany w „Dzieciach” dołączony jest tu po początku tworzonym przez szereg dziwnych dysonansów, po czym nagle niknie…

Przyznaję, że zastanawiałam się, czy w pewnym momencie Shore nie wplecie w całość mniej lub bardziej czytelnie muzyki kościelnej – chórów, organów, charakterystycznych połączeń. Obawiałam się tego szczególnie przy końcówce. Nie zrobił tego i chyba na szczęście – dzięki temu mamy czystą opowieść o śledztwie i dziennikarzach – także w tej warstwie, bez określonych odniesień i bez patosu.
Dosłowności nie uniknęli tego natomiast sami twórcy filmu, trailer ilustrując m.in. piosenką Dear God…

Ścieżka świetnie uzupełnia film – rewelacyjnie słuchało mi się jej w kinie. Ale przyznaję, że bez obrazu nie porywa specjalnie ani od pierwszego, ani od drugiego słuchania. Od początku w ucho wpadło mi „Spotlight”, ale z pozostałymi kompozycjami trzeba się dopiero osłuchać. Poza „Night Mess” są stosunkowo mało inwazyjne, bardzo dobrze nadając się do pracy w biurze. Ale czy nie jej właśnie towarzyszyły przez cały film? 🙂

Co ciekawe – to nie jest pierwszy film poruszający temat pedofilii w Kościele, jaki ilustruje muzyką Shore. Wcześniejszym była Wątpliwość.

Kompozytor – Howard Shore
Wydawnictwo – Hore
Rok wydania – 06.11.2015

Utwory:
1. Spotlight
2. Deference and Complicity
3. Investigative Journalism
4. Legacy
5. The Directories
6. Keep Silent
7. Summer Investigation
8. The Children
9. Pressure of the Church
10. The Sealed Documents
11. The Globe Newsroom
12. Courthouse
13. Practice and Policy
14. City on the Hill
15. Pain and Anguish
16. Night Mass
17. Delivering the News
18. The Story Breaks

Najnowsze wpisy

Najnowsze komentarze

    Archiwa

    Kategorie

    Anna Opublikowane przez:

    Bądź pierwszą osobą, która zostawi swój komentarz

    Dodaj komentarz